BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Terima KaSiH PaDa YaNg SuDi SinGGaH DeKaT SiNi...SiLa TinGGaLkaN JeJaK aGaR DaPaT KiTeR Ke SaNe NaNtI..SaYanG KoRanG SanGaT2...

salji

Pages

JoM FolloWer DeKaT SiNi....

klik


Thursday, April 21, 2011

ReSePi IKaN HaRuaN StiM.....

Hai semua.......


Hari ni aku pose....aku pose ganti....uwaaaaaaaa.....bnyk lagi nie nak kene ganti....so aku kene rushing2 nie...tuela padahnyer kalau xmo awal2 ganti pose....aku akan pastikan aku habiskan puase ganti sebelum menjelangnyer Jamadilakhir...hehehehe...


nie ha...aku nak kongsi resepi camner nak buat stim ikan haruan.....yerla ramai benor kawan2 aku sebuk tanyer dekat ofc....nak ckp satu2 cam payah pulak....yerla org tue tanyer camne org yg nie pulak tanyer lagi....jawapan kene samerkan...kot2 dibuatnyer dgn org nie aku ckp resepinyer mcm nie...dgn org tue nanti aku ckp2 ade pulak resepi yg tertinggal....hehehe..sian kwn2 aku yg benor2 nak masak stim ikan haruan tue...


jom aku share resepi nie dekat korang eik...resepi nie aku dapat dari hubby aku tau...maklumlah diela yg pakar stim menyetim nie....bagi yg suke ikan haruan bolehla korang ambik resepi nie....aku dulu pun tak berape nak pandai makan ikan haruan nie...tapi bile hubby aku buat stim,barulah aku suke2 giler dgn ikan nie....


first......sediakan ikan...kalau takde ikan xkan nak stim gune ikan bilis pulakkan....hehehehe...kalau org ramai korang masakla lebih sikit...nie aku bg resepi ikan haruan dalam 2 ekor eik.....hubby aku ckp lagi best kalau ikan haruan tu jenis yg baru...maksudnyer dapat jer terus masak...manis giler jer ikan tue....basuh bersih2..petua nak basuh ikan pulak....korang bolehler basuh dgn asam jawa ataupun perahkan limau eik....


Bahan2 untuk stim

halia sebesar 2 inci...
cili padi dalam 5 tangkai(gune cili yg buat tom yam tue..pastu hiris2 tau)
cendawan bulat(ikut korangla nak berape bnyk)
1 batang serai(di ketuk)
lada putih 1 sudu kecil

Bahan untuk sos ikannyer

6 biji bawang putih (potong cincang)
5 sudu sos tiram

Cara membuatnyer

sediakan dulu pengukus lagi elok panaskan dulu....ikan haruan yg telah siap di basuh tadi lumurkan juge dgn garam...tapi jgnla letak bnyk sgt yer....masin2 sgt pun x sedap...huhuhu...susun elok2 ikan haruan tu dekat bekas yg sesuai....bubuh air....kalau korang suke banyak kuah korang letakla banyak..ikut suke korangla...kalau aku suke kuah banyak....pastu taburkan halia + cili + serai dan taburkan juge lada sulah....

kukus ikan haruan tue dalam mase agak2 40 minit dgn api sederhane...bile dah 30 minit bukak pengukus dan taburkan cendawan bulat tadi dan tutup semula pengukus...lagi elok makan mase panas2 sebab aroma die tue....

Care nak buat sos tiramnyer

panaskan minyak dgn kuantiti yg sedikit...jgnla bnyk sgt minyak tue...bile dah panas campakkan bawang putih kacau sampai agak2 warne kekuningan....kemudian tuangkan sos tiram tadi...kacau dgn api yg kecil..jgnla kecik sgt nanti lambat pulak nak masaknyer nanti...huahuahua...bile dah kacau tue bubuh sikit gule dan air sedikit...sekejap jer nak buat sosnyer nie...5 minint jer....biler dah siap bolehla ambik 1 sudu dan siram sedikit dekat atas ikan stim yg dah siap tue....ok..selamat mencube yer....


niela die stim ikan haruan....

0 ulasan: