BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Terima KaSiH PaDa YaNg SuDi SinGGaH DeKaT SiNi...SiLa TinGGaLkaN JeJaK aGaR DaPaT KiTeR Ke SaNe NaNtI..SaYanG KoRanG SanGaT2...

salji

Pages

JoM FolloWer DeKaT SiNi....

klik


Monday, October 8, 2012

KueH ''LeMPeR''....MeSTi LaMe TaK JuMPeKaN...!!!

Salam..........


Sabtu semalam aku gi merewang dekat erea kampung aku...2 hari tau aku gi merewang....sabtu n ahad...paling tak best biler kenduri hari ahad....sebab ape tak best...??sebab aku kene merewang 2 hari tau...uwaaa...stress tau...!! tak dapat nak lalalala dekat rumah...huhuhu...

aku paling suke bile hari kenduri tue,hari sabtu...sebab hari sabtu jerla aku datang nak rewang...hehehe...hari jumaatkan aku kerje...hahahahaa...yerla cuti pun 2 hari jer...kalau korang nak tahu...merewang kene pergi pagi2...lagi2 rewang dekat kampung bukan macam dekat pekan2 tue...pukul 9 baru sebuk nak tunjuk mukerkan...kat kampung serbe serbinyer nak pagi2.. pukul 8.30pagi ko datang tue pun, orang dah ramai...agak2 pukul berape aku datang...??pukul 8 pagi tau...tapikan kalau ko nak datang lambat pun boleh...tapiiii aku maluuu der kalau datang lambat...org tua yg sakit2 kaki tue pun diaorng boleh datang awal pagi...so kalau aku datang lambat malulerkan....hahahaha

dekat fb hari tue aku dah kecoh2kan pasal kueh nie...mane yang tahu...tahulakan..maner yang tak tahu..mesti jenuh pikir kuah perla nie agaknyer...kikikiki...kueh nie kire kueh tradisional punyer kuehler...kueh yang aku maksudkan nie namernyer kueh lemper...'LEMPER'..sejenis kueh orang jawe...bangge aku jadi orang jawe...kueh nie kalau intinyer sedap makenyer die akan jadi sedap..tapi kalau tak pandai buat intinyer,makenyer jadi kurengla sikit rasenyer...kadang2 tue aku ade gak jumpe intinyer macam inti pulut panggang...eeee...kalau inti camtu memang tak sedapler...aku pun tak tahu jugak camne nak buat intinyer..nanti aku tanyer dekat mak aku yer...hehehe

kulit lemper nie kene balut dengan daun pisang...memang banyak sangat nak kene gune daun..mule2 ambik pulut yang dah siap dimasak tue kemudian bubuh inti dalamnyer...dah bubuh inti kene balut balik dengan daun pisang...dah siap kene balut,kene bungkus lagi keseluruhannyer dengan daun pisang...bab nak bungkus niela paling susah...kalau tak pandai bungkus memang tak jadi...aku pun tak belajar...cume tengok jer mak aku buat,pastu aku tryler...so..Alhamdulillah...now...bile dekat kampung ade rewang2 buat kueh lemper nie,aku tak malula..sebab aku dah pandai bungkus...hehehehe...

kueh 'LEMPER'..........

2 ulasan:

Cik Awin said...[Reply To Comment]

akak kejobos umah sape ni? sy mmg failed nk bungkus kuih ni, hahahhaa...tp klu makan, sy terror ;)

"CT CoMeL" said...[Reply To Comment]

@Cik Awin
cik awin...nie gejobos rumah kawan kamula tue...jln sri jaya...hehehehe....