BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Terima KaSiH PaDa YaNg SuDi SinGGaH DeKaT SiNi...SiLa TinGGaLkaN JeJaK aGaR DaPaT KiTeR Ke SaNe NaNtI..SaYanG KoRanG SanGaT2...

salji

Pages

JoM FolloWer DeKaT SiNi....

klik


Wednesday, May 18, 2011

SamBaL TuMiS BiLiS + BeLiMBiNG BuLoH.....

Hai semua.......


semalam aku masak sambal bilis tumis ikan bilis campur dengan belimbing buloh...lame dah aku tak buat sambal bilis campur dengan belimbing buloh...selalu buat sambal tumis ikan bilis jer...kebetulan belimbing buloh tengah berbuah dengan lebat dekat belakng rumah tue....so capaila buat2 tambah2 bahan dalam sambal bilis aku.....


sambal bilis nie aku panggil sambal tumis versi jawe..maklumlah aku org jawekan....kenela banggekan dgn keturunan aku...hehehehehe....walaupun aku tak berape pandai nak ckp jawe....hehehehehe.....

jom aku kasi resepi camner nak buat sambal tumis ikan bilis nie + belimbing nie.....


Bahan2nyer.....

  • Cili padi dalam 15 biji(ikut sukerla kalau nak pedas letakla bnyk sikit)
  • Bawang merah 4 biji
  • Bawang putih 2 biji
  • Sedikit garam
  • Air asam jawa
  • Gula
  • Bilis(bahagi 2 yer...sedikit utk ditumbuk dan sedikit lagi utk dicampur dalam tumisan)
  • Belimbing buloh

bahan2 yg sempat aku hambik gambo...wane hijau tu belimbing buloh tau....


bilis.....


air asam jawa...


Cara membuatnyer pula :-

Cili padi + bawang merah + bawang putih + bilis + garam....kesemue bahan-bahan nie harusla ditumbuk hingga lumat.....tumbuk hati2 tau kang terpercik masuk dalam mate pulaknyer....hehehehehe...


bahan-bahan yg dah siap ditumbuk....

dah siap tumbuk hingga lumat tue...aper lagi tumiskanlah...tapi kalau korang lalu nak makan terus pun boleh jugak tanpe perlu nak tumis dulu....hehehehehe....

bahan2 yang ditumbuk tadi aku dah tumis....tumis sampai agak2 kering yer....janganlah kering sampai hangus pulak yer....haru nanti jadinyer....


step seterusnyer....bile bahan tumisan tadi dah tumis agak2 kering masuk pule bilis...gaul bahan tumis tadi dan letak sedikit air....




gaul bilis dalam sambal yang telah ditumis tadi.....


pastu last bubuh belimbing buloh n air asam......


dah habis step letak2 bahan...korang rasela....kalau nak pekat air janganla letak banyak2...aku suke kuah die banyak sikit so aku letakla air banyak sikit....so siapla sambal tumis bilis + belimbing buloh....hehehehe...sedap tau...lagi sedap kalau makan dengan nasi panas...pendek kate kalau mertua lalu tak nampakla...hehehehe...kalau sampai mertua lalu pun korang tak nampak...bukan menantu lagi tu tapi hantu tue....kikikikikiki....

sambal tumis bilis + belimbing buloh yang dah siap....tadaaaaa....


0 ulasan: